”Pirater” på afrikanskt vatten – segling från Portugal till Marocko

Dag 19-21 Segling från Portugal till Marocko – Gibraltarsundet

Det blev en hård kväll i Lagos, så dagen efter var riktigt seg. Jag satt på ett café och jobbade hela dagen medan grabbarna låg på playan. Framåt kvällen förberedde vi för nästa större översegling till Rabat i Marocko. Seglingen skulle ta oss ca 2,5 dygn. Alla var bakis och trötta, stämningen ombord var lite lam. När vi tagit oss ut ur hamnen var havet mycket stökigare än väntat och våra magkänslor sa åt oss att vända tillbaka. Problemet var att det redan blivit mörkt och att ta sig in igen i hamnen hade blivit tufft då vi hade fått surfa in i det smala inloppet. Efter lite mat och öråd bestämde vi oss för att fortsätta trots allt. Det kändes lite olustigt till en början men havet lugnade sig när vi kommit ut från land en bit. Det blåste inte mer än 23 knop så det blev aldrig så farligt. Tvärtom så mojnade vinden till nästa dag så vi blev tvungna att gå för motor.

På Afrikanskt vatten

Utan en krusning på vattnet blev det möjligt att se ett gäng sköldpaddor som simmade vid ytan. Vid en sköldpadda simmade några stora tonfiskar också och Jocke blev helt lyrisk. Dock har han fortfarande inte fått någon på kroken än. Det blev ytterligare en natt till havs och det var dags att fira att vi tagit oss utanför Europas gränser! På skiftbytet klockan 03 på natten passade vi på att ta ett glas vin och lite ost när vi alla 4 ändå var vakna. Lättare sagt än gjort, det flög ut vin på bord och dynor i och med båtens gungande rörelser. Men gott var det!

”Pirater” och fiskelinor

Nästa dag började vi närma oss land. Jag vaknade av att Jocke kastade sig i vattnet och det var något galet på gång. Vi hade seglat in i ett fiskenät. Niclas hade blivit ofokuserad när han såg en jolle komma rätt emot oss. Vi hade blivit varnade om pirater så det var inte konstigt att han riktade om fokus på jollen istället för på vattnet föröver. Vi fastnade i en fiskelina med rodret men tack vare att Jocke var snabb ned i vattnet fick han loss det ganska smärtfritt. Det blev en pulshöjare, men inga skador skedd för oss – värre var det för stackars fiskemännen. – som alltså inte var några pirater!