Skidåkning i pudermekkat Niseko – Japan

”Välkommen till ’Förenta Nationerna i Niseko’. Det här är inte Japan”

Så möttes jag av mina värdar och mina Banff-vänner Tash och Andres som jag inte träffat på evigheter. Det har gått två veckor sedan jag kom tillbaka från Japan och jag hade det världsbäst. 2,5 veckor med snowboard och häng med gamla vänner var precis vad jag behövde. Speciellt efter en lång och regnig vinter i Sverige utan några berg i sikte.

Att flyga från Stockholm till Sapporo på norra ön Hokkaido tar bara ca 15 timmar. Därifrån kan du antingen åka buss hela vägen till Niseko eller åka tåg till Kutchan och ta buss därifrån. Tåget är billigare men tar lite längre tid plus att du måste byta linje. Jag hade turen att bli hämtad på flygplatsen av en annan vän från tidigare säsonger i Kanada och Nya Zeeland. Eftersom han har tillbringat hela vintern i Niseko hittade han bra och oorganiserad som jag blivit slapp jag tänka. Tågresan tar cirka 3 timmar.

Moorea Lodge- ditt hem långt hemifrån

Som tidigare nämnts bodde jag hos Tash och Andres i lodgen de ansvarade över för vintern. De har verkligen gjort ett fantastiskt jobb och jag kunde inte ha bott på ett bättre ställe! Boendet låg perfekt, precis vid en större restauranggata och nära till allt i byn. Skidbussen stannar dessutom precis utanför dörren. Själva lodgen är supermysig och gemensamhetsutrymmet var som ett vardagsrum där alla hänger efter en dag på fjället. Tash och Andres tog verkligen väl hand om mig under min vistelse. Jag fick massa bra tips på var en borde äta, vilken onsen som var bäst, bästa puderställena etc.

Niseko välkomnade mig med torrt, fluffigt puder

Min första dag bjöd på en massa nysnö. Så vi såg till att vara uppe i tid för att få first tracks. Och vilken dag! Jag fick höra att det kanske var en av de bättre dagarna på säsongen, snön var nästan bottenlös. Trots det sa dem att det kan vara ännu bättre. Det var helt awesome! Mestadels åkte vi i Niseko Grand Hirafu och Hanazono, två av de skidorter Niseko United består av. Min första dag erbjöd verkligen allt. Från sjuka pudersvängar till att bygga backcountrykickers och droppa träd och pillows. Dagarna efter var minst lika bra med nysnö varje dag.

Vårvinter i Japan

Veckan efter blev det riktigt varmt, med blå himmel och slush i backen. Jag trodde inte att det skulle vara så soligt som det var och brände mig rätt ordentligt. Glöm inte att använda solskydd! Japan erbjöd mig några riktigt bra parkdagar också. Då jag inte åkt på 8 månader trodde jag att jag skulle känna mig som en rädd liten baby. Men jag hade verkligen så kul! Det är något speciellt med att sätta ett nytt trick och det slår många andra känslor. Och att åka med grymma vänner som pushar dig att göra saker du inte tror du klarar. Det är då en blir förälskad i sporten.

Offpiståkning vid en övergiven skidort i Iwanai

En av dagarna tog Andres mig och en annan kille som bodde på Moorea till en övergiven skidort, ca en timmes bilfärd från Niseko, som vi skulle tura. Jag hade tänkt hyra snöskor men tog på mig spenderarbyxorna körde på splitboard. Första gången på splitboard, och shit vad det är mycket lättare än snöskor! Iwanai är en väldigt liten stad med den kanske fulaste kust jag någonsin har sett. Men det var riktigt häftigt med havet bakom sig hela vägen upp på berget och utsikten på toppen var fantastisk. Grym dag med härliga människor och även om snön inte var vad en typisk tänker på när man hör Japan, bottenlöst puder, hade vi fortfarande sjukt kul.

Ett par dagar senare tog vi en dagstur till Kiroro. Jag gillar verkligen att gå med människor som känner till områden sen innan. Det gör att en sparar en hel del eventuella hikes ut från platta dalar och att åka vilse. Kiroro är en rolig resort som får mycket snö, men jag personligen tyckte det var lite platt. Det är konstigt hur man väljer att placera skidorter ibland. Kiroro låg liksom mellan bergen i en dal. Som snowboardåkare skulle jag föredra brantare terräng med mindre traverser.

Nysnö i Sapporo Kokusai

Min ursprungliga plan var att ta mig till Sapporo tidigt dagen innan hemfärd för att se mer japansk kultur. Som jag nämnde tidigare är Niseko inte särskilt japanskt till kulturen. Det känns mer som att vara i ett snöig Australien. Men då det dumpat i Sapporo Kokusai var det inte svårt att välja hur jag ville spendera min sista dag. Jag är så glad att vi bestämde oss för att åka dit i stället för gå runt i en stad i snöstorm. Det var galet, vi välkomnades med massor av nysnö och det fortsatte snöa hela dagen. Jag kunde inte ha bett om ett bättre sätt att avsluta min semester på! Från vad jag har förstått går inga bussar till Kokusai från Niseko. Men om du lyckas ta dig dit kan jag starkt rekommendera det. På grund av det är det inte särskilt mycket folk där. Så du kommer sannolikt att få det mesta av pudret för dig själv!

Sapporo by night

Medan mina vänner tog sig tillbaka till Niseko blev jag istället avsläppt vid en tågstation för att hinna med mitt flyg nästa morgon. Ben, killen vi turade med veckan innan hade erbjudit mig att bo på hans Air Bnb. Det var trevligt att nån att hänga med. Han hade varit i staden de senaste dagarna så igen jag fick jag en privat ”tour guide”.

Efter en promenad i staden gick vi för att äta vilket var lite intressant. Det är inte så vanligt att japaner kan engelska och turist som jag var hade jag inte lärt mig ett ord japanska. Det gjorde att det var svårt att beställa vegan-ish mat och förväntningarna var låga. På något sätt lyckades jag få en 100% mejeri- och köttfri måltid (kanske inte den mest mättande måltiden men ändå). I allmänhet är det lite knepigt att äta vegetarianskt/veganskt i Japan. Nästan allt innehåller antingen fisksås eller hönsbuljong . Sen är dessutom alla ingrediensförteckningar på japanska så det är inte så lätt att veta vad som är ”säkert” att köpa.

När ”borde” man åka?

Jag åkte ju till Niseko ganska sent på säsongen. Vill man vara garanterad de mängder med snö som Japan är känt för är det väl egentligen januari-februari man ”ska” åka dit. En gammal säsongs-housemate hörde av sig till mig och undrade om jag var dum i huvudet som åkte så sent. Men mars månad kan fortfarande vara riktigt bra! Och för min del fick jag det bästa av två världar, puder och park. Plus att det var väldigt mycket mindre folk.

Allt som allt så hade jag det galet bra och hoppas kunna åka tillbaka någon gång!

/ Christine

Snowboarding Niseko Japan

2 thoughts on “Skidåkning i pudermekkat Niseko – Japan

1. Woho vilken resa!!! klurigt det där med när som är bästa tiden att åka. Vi åkte i slutet dec och kom hem i början på jan. Kan säga att det året 2015/2016 hade jag hellre åkt i mars! Som med mycket annat blir det klurigare och klurigare med snöförhållanderna överallt känns det som, inga garantier någonstans!

1. Det är så sant, den här säsongen skulle en väl ha åkt i november och det är ju inte heller peak season. Verkligen inga garantier!