Topptur till Blåtinden 604 möh på Vestvågøy, Lofoten

» INLÄGGET ÄR SKRIVET I REKLAMSAMARBETE MED OUTNORTH. LÄS MER HÄR«

TOPPTUR I LOFOTEN I NOVEMBER

Mitten på november är kanske inte den period som är direkt förknippad med ett besök till Lofoten . Det är få timmars dagsljus och ofta regnigt. Men, efter att ha varit i Lofoten just under den här perioden kan jag faktiskt varmt rekommendera det. Det finns liksom inget dåligt väder i Lofoten. Det är vackert i alla typer av ljus och vädret skiftar snabbt – den ena stunden är aldrig den andra lik.

Topptur i Lofoten

REKORDTIDIG SÄSONGSSTART FÖR TOPPTUR I LOFOTEN

För oss som gillar skidåkning hade vi väldig tur. Lite optimistiskt packade vi med oss topptursutrustningen i bilen och tänkte att i bästa fall kanske det skulle gå att åka lite skidor. Det visade sig att just den här säsongen startat rekordtidigt och vi hittade helt episk snö – redan i mitten på november! Att gå på topptur i Lofoten är en dröm som blivit besannad!

SNÖMÄNGDEN VARIERAR FRÅN BERG TILL BERG

Vi bodde på Hattvika Lodge på Ballstad och snöläget såg inte speciellt lovande ut. Först begav vi oss till Haukland Beach för att se hur det såg ut på Himmeltindan som vi bestigit sommartid. Det var snöfattigt. En sista-minuten googling förde oss istället till en tur upp till Blåtindan på 604 möh mitt på Vestvågøy. Där visade det sig vara ett helt annat snöläge, trots att det bara var 20 minuters bilresa bort.

HUR DU TAR DIG TILL BLÅTINDEN 604 MÖH

Vi körde till Slydalen från E10 och svängde in till skyttebanan (slå in Slydalen på Google Maps eller GPS kordinaterna N68° 13.072′ E13° 48.017′). Det går att köra hela vägen till Slydalen. Där finns en liten offentlig parkeringsplats. Slydalsveien är privat och underhålls baserat på en frivillig tullavgift på ca 20 kr (t / r). Det går också att ta buss och gå via E10 på Liland, för att komma till Slydalsveien till fots.

Klicka på bilden för att zooma

BLÅTINDEN 604 MÖH

tid

Ca 2 timmar upp till Blåtinden. Ett fint åk ned. Sedan gick vi upp ca 1 timmer till toppen mitt emot, på andra sidan parkeringen.

sträcka

3,5 km upp till Blåtinden. Ca 2 km från botten av åket på Blåtinden upp till andra sidan parkeringen.

GPS punkt

Start/slut : N68° 13.072′ E13° 48.017′
Toppen : N68° 12.272′ E13° 49.001′

LÄS OCKSÅ: Vad du inte får glömma att ta med på toppturen – välj rätt lavinutrustning

Från parkeringen i Slydalen finns en markerad led, följ skyltarna mot Blåtind. Efter ett tag försvinner markeringarna, så den sista biten får du gå utan led. Det finns ett parti som är ganska brant och svårt att ta sig upp på splitboard. Jag fick ta av mig brädan och klättra upp en bit (utan klätterutrustning), men det finns bättre vägval längre till höger om branten. Den sista biten upp till toppen kan du följa ryggen som är brant på östra sidan. Vi gick lite väster om ryggen och märkte inte av det branta stupet på östra sidan förrän vi var uppe.

FANTASTISK UTSIKT

Väl uppe på toppen (du måste gå hela vägen upp – missa inte utsikten!!) går det att se långt vid klart väder. Se upp för hängdrivor och gå inte för nära kanten. Vi blickade ut över Himmeltindan där vi tidigare samma morgon konstaterat att det var snöfattigt och imponderades av att det var så stor skillnad på snön där vi var nu.

LÄS OCKSÅ: Lavinsäkerhet – tips för dig som ska ut i off-pisten

LÄTTILLGÄNGLIGA ÅK FRÅN PARKERINGEN

Blåtinden är ett populärt område både sommar och vintertid. Vi mötte ingen så här tidigt på säsongen, men det låg många spår på andra sidan parkeringen. Vi tog en kort tur upp dit för ett sista åk, sedan blev det mörkt och vi tog oss tillbaka till Hattvika Lodge igen.

Topptur Lofoten
Det var lite mer uppåkt mitt emot Blåtinden eftersom det är enkelt och snabbt att ta sig upp från parkeringen. Vi tog ett snabbt bonusåk där innan det blev mörkt.

UPPDATERING AV VINTERGARDEROBEN

Nu håller vi på att uppdatera lite utrustning inför vintern. Det är perfekt läge nu när många säljer sina grejer i olika facebook-grupper (min favorit är nystartade On Edge Köp & Sälj ). Eller spana in kommande Black Friday på Outnorth. Där kan du hitta komplett utrustning för alla vinteraktiviteter!